Tłuszcze trans przyczyną problemów zdrowotnych

Lekarze biją na alarm, utwardzone tłuszcze roślinne wyjątkowo niebezpieczne dla zdrowia.

Według ekspertów utwardzone tłuszcze roślinne powstałe w wyniku reakcji oleju roślinnego z cząsteczkami wodoru negatywnie wpływając na zdrowie mogą przyczynić się do rozwoju wielu groźnych chorób. Tłuszcze trans podwyższają poziom złego cholesterolu (LDL), jednocześnie obniżając poziom dobrego cholesterolu (HDL). Dodatkowo osłabiają układ immunologiczny, a także zwiększają ryzyko rozwoju chorób serca oraz zmian miażdżycowych.

Tux, the Linux mascot

Tłuszcze trans zalicza się do grupy tłuszczów nienasyconych. Naturalnie występują w produktach pochodzących od bydła domowego i owiec. Wchodzą w skład mleka, przetworów mlecznych, wołowiny, a także baraniny. Zawartość izomerów trans w tych produktach z reguły nie przekracza 5% objętości wszystkich tłuszczów. W rzeczywistości dużą szkodliwością charakteryzują się tłuszcze trans stworzone na drodze reakcji uwodornienia z naturalnych olejów roślinnych.

Reakcja uwodornienia oleju roślinnego doprowadza do wytworzenia nasyconych kwasów tłuszczowych oraz nienasyconych kwasów trans. W przeszłości były one powszechnie wykorzystywane w restauracjach, a szczególnie w lokalach serwujących fast foody. Ze względu na długi termin przydatności do spożycia oraz stosunkową niską cenę stały się chętnie stosowanymi zamiennikami dla masła oraz naturalnego oleju. Utwardzone tłuszcze roślinne były, a niekiedy nadal są wykorzystywane w wielu lokalach do wielokrotnego smażenia.

Aktualnie utwardzone tłuszcze roślinne wchodzą w skład bardzo wielu produktów powszechnie dostępnych na sklepowych półkach. Tłuszcze trans występują w słonych przekąskach tj. krakersy, chipsy, herbatniki, a także w margarynie, ciastkach z masą tłuszczową, pączkach, faworkach oraz pokarmach w proszku. Dzięki wykorzystaniu tłuszczów utwardzonych w przemyśle spożywczym produkty zyskują walory smakowe oraz stają się bardziej chrupiące.

Aby unikać tłuszczów trans należy wyeliminować z diety pokarmy w skład których takowe tłuszcze wchodzą. Warto zrezygnować z żywienia się w lokalach fast food. Zarówno w domu jak i w restauracjach wybierać potrawy pieczone, opcjonalnie grillowane, zaś odrzucać smażone. Ponadto należy zrezygnować z frytek, majonezu, ciasteczek oraz innych produktów, w skład których wchodzą utwardzone tłuszcze roślinne.

W Kanadzie oraz Danii wprowadzono nakaz umieszczania na etykietach sklepowych produktów informacji o zawartości utwardzonych tłuszczów roślinnych. Inne kraje podążając tą drogą przeprowadzają kampanie, próbując nakłonić do zmniejszenia spożycia niezdrowych tłuszczów. W Polsce w dalszym ciągu informacja o zawartości utwardzonych tłuszczów roślinnych w danym produkcie nie jest wymagana. Póki co konsumenci muszą odpowiedzialnie wybierać pokarmy ze sklepowych półek.